Zo geef je het perfecte relatiegeschenk | 5 handige tips!

0

Relatiegeschenken kunnen op verschillende manieren ingezet worden. Ze kunnen worden gebruikt om goede relaties met andere ondernemers te onderhouden. Maar ze kunnen ook toegepast worden om het klantencontact te versterken. Denk bijvoorbeeld aan de producten van Pennen Graveren waarmee je direct jouw stempel op een praktisch cadeau drukt. Het is een goede en relatief goedkope manier van marketing die zeer effectief kan zijn. Je laat ermee zien dat je je klanten en zakenpartners waardeert.

Dat klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar dit gaat natuurlijk niet op wanneer je de verkeerde keuzes maakt. Steeds meer ondernemers doen tegenwoordig aan relatiegeschenken. En hoewel dit ook vaak goed gaat, zien we soms ook enorme missers voorbij komen. Van die dingen die direct in de vuilnisbak worden gegooid of ergens onderop een stapel papier terecht komen. Of simpelweg niet geassocieerd worden met het bedrijf in kwestie. Kortom, relatiegeschenken kunnen wel degelijk een goede marketingstrategie zijn mits je de goede keuzes maakt. In dit artikel geven 3 handige tips om het geven van relatiegeschenken een stuk gemakkelijker én leuker te maken. Zo vind je het perfecte relatiegeschenk!

1.    Bepaal wat bij jouw doelgroep past

Allereerst is het belangrijk om goed te bepalen wat precies bij jouw doelgroep past. Ga niet even snel een cadeau in elkaar flansen omdat je nou eenmaal veel klanten gaan ontmoeten de volgende dag. De kans is dan groot dat dit cadeau vervolgens al snel in de vuilnisemmer verdwijnt. En dat is niet alleen zonde van je tijd en geld, maar ook minder goed voor het milieu.

Kies daarom van tevoren wat je met het relatiegeschenk wilt bereiken, hoeveel je hier precies aan wilt uitgeven en wat er bij de doelgroep en jouw bedrijf past. Jij kent jouw bedrijf en dus ook de klanten het beste. Luister daarom goed nar ze, stel regelmatig vragen over dingen die hun enthousiast maken en gebruik die informatie voor het creëren van een relatiegeschenk.

Bedenk tevens dat je beter iets meer geld kunt uitgeven aan een belangrijke zakenrelatie dan riskeren dat het relatiegeschenk helemaal geen indruk maakt. Parker pennen kopen is dan ook geen gekke gedachte. Laat deze graveren en je geeft iets waar iedere ondernemer of klant iets aan zal hebben.

2.    Blijf origineel

Steeds meer ondernemers kiezen tegenwoordig voor relatiegeschenken. Het lijkt een hele hype te zijn geworden. Je ziet dan ook een enorm groot aanbod online van mogelijke relatiegeschenken die je eenvoudig en snel kunt laten personaliseren. Populair zijn bijvoorbeeld waterflessen, usb-sticks en bekers. Hoewel dit natuurlijk ook prima cadeaus zijn, wordt het nu wel wat minder origineel.

Wanneer je echt indruk wilt maken – en dat geldt zeker voor je grootste concurrenten – dan zal je toch wat origineler moeten zijn. Een relatiegeschenk dat speciaal is afgestemd op de ontvanger maakt namelijk veel meer indruk.

Natuurlijk kan origineel wel duur zijn. Bedrukken cross pennen is een flinke investering. Bedenk echter wel dat dit voor een enorme grote naamsbekendheid kan zorgen. Relatiegeschenken zijn altijd nog een stuk goedkoper dan sommige grootschalige reclamecampagnes. Zet daarom goed de voor- en nadelen op een rijtje en maak een kostenbatenanalyse. Dan weet je direct of het de moeite waard is om veel aan relatiegeschenk uit te geven.

3.    Fiscaal aftrekbaar

Wist je dat relatiegeschenken in veel gevallen ook nog eens een fiscaal voordeel opleveren? Dit geldt alleen als de relatiegeschenken naar al bestaande klanten en zakenrelaties gaat. Bovendien mag de prijs van het geschenk niet boven de 227 euro per ontvanger en per jaar komen. Vraag na bij je accountant of financieel adviseur hoe je dit kunt regelen!

Share.

About Author

Leave A Reply