Linkbuilding is een vaak toegepaste marketingstrategie waarbij het doel is om uiteindelijk hogerop in Google te komen. Maar wat is linkbuilding nu precies? Hoe pas je dit toe? En hoe kun je hier werkelijk alles uit halen?
Bij linkbuilding verzamel je zowel interne als externe links naar pagina’s binnen jouw website. Hoe vaker jouw website online genoemd wordt, hoe groter de kans dat deze meer opvalt door de Google robots. Dit levert je uiteindelijk als het goed is zelfs een hogere vindbaarheid in Google op. Mits dit uiteraard op de juiste manier wordt aangepakt. En dat is vaak het probleem. Er bestaan namelijk nog altijd enorm veel misverstanden over het toepassen van linkbuilding. Hoog tijd om hier wat verandering in te brengen. Daarom vind je hier allerlei handige tips om alles uit de linkbuilding van jouw site te halen. Succes gegarandeerd!
Relevante links
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat het bij linkbuilding belangrijk is om zoveel mogelijk links te verzamelen. Daardoor geven ze soms ontzettend veel geld uit om direct honderden links naar hun wegpagina te laten plaatsen. Geen goed idee. Linkbuilding is namelijk een precies werkje. Bovendien mag het niet al te opvallend zijn. Je kunt niet lukraak links naar je website plaatsen wanneer deze allesbehalve relevant zijn.
Google is er de afgelopen jaren veel meer waarde aan gaan hechten dat alle informatie die men verzameld ook daadwerkelijk relevant is. Ze willen niet dat bezoekers van hun zoekmachine terecht komen op websites die helemaal niet relevant zijn voor hun zoekopdracht. Niemand zit te wachten op een link naar een kapperszaak wanneer ze een klussersblog bezoeken.
Daarom is het niet alleen belangrijk om links te verzamelen, maar ook dat deze op de juiste sites en blogs worden geplaatst. Dit is best een uitzoekwerkje. Zeker wanneer je zelf niet over een al te grote digitale kring beschikt. Het kan daarom slim zijn om een online marketeer in te schakelen, eentje die gespecialiseerd is in Linkbuilding. Deze weet vaak direct de juiste sites en blogs te vinden en vervolgens een goede deal te sluiten. Zo weet je zeker dat de links ook daadwerkelijk effect zullen hebben.
Links verspreiden
Het is niet de bedoeling dat je in korte tijd heel veel links laat plaatsen en hier vervolgens weer maanden niet meer naar omkijkt. Het is juist de bedoeling dat je kiest voor een duidelijke verspreiding van de links. Kies er daarom niet voor om honderd links in één maand te laten plaatsen, maar doe er bijvoorbeeld elke maand tien. Zo wordt het niet als spam beschouwd en geniet je van een langdurig effect.
Links onderhouden
Niemand zit te wachten op een link die helemaal niet meer goed werkt. Wanneer je al een tijdje aan linkbuilding doet, dan kan het natuurlijk gebeuren dat een bepaalde blog of landingspagina niet meer bestaat, maar dat hier nog wel ergens een link voor te vinden is. Dit zorgt echter voor een afname van de kracht van jouw linkbuilding. Het is daarom goed om alle links zorgvuldig te onderhouden en indien nodig enkele te verwijderen om je positie binnen Google te waarborgen.