Waarom zijn reviews zo belangrijk?

0

Het geven van een recensie, in het Engels een ‘review’, over een product of dienst is een waardeoordeel of een kritische beoordeling van bijvoorbeeld de kwaliteit van het product of van de dienstverlening. Hierbij kan er zowel positieve als negatieve feedback gegeven worden. Online recensies weergeven in de meeste gevallen de onafhankelijke percepties, meningen, ervaringen en aanbevelingen van klanten van een bedrijf of uitgevers, fabrikanten of distributeurs van een film, boek, cd, enzovoorts.

Het doel van reviews en tips

Een review geven heeft een tweezijdig doel. Als eerste geeft het de lezer (in deze potentiële klanten of gebruikers) inzicht in dit product of in deze dienst. Dit kan betekenen dat na het bezoeken van een ervaringen website zo een (potentiële) klant van gedachten verandert en het product dat hij of zij in gedachten had te kopen niet meer koopt bij dat bedrijf.

Met andere woorden zorgt het lezen van reviews en tips voor beïnvloeding van consumenten onderling.  Dit wordt bevestigd door onderzoek uitgevoerd in de U.S. in 2020, waarbij 94% van de respondenten (onlineklanten) aangaf dat positieve reviews de kans vergroten dat zij gebruik zullen maken van een business.

Dat gezegd hebbende, brengt ons naar de keerzijde van de medaille, namelijk het tweede doel van een review. Een review is absoluut ook bruikbaar voor het bedrijf of de persoon die achter het beoordeelde product of de beoordeelde dienst staat. Dit bedrijf krijgt in feite ‘gratis’ data, die zeker waardevol is voor de verbetering en optimalisering van de bedrijfsvoering. Als bedrijfsleider kun je middels reviews en tips van klanten nagaan in hoeverre men tevreden is met de manier waarop jouw bedrijf opereert.

Het geven van online reviews

Met de technologische ontwikkelingen worden reviews voornamelijk online gegeven. Bedrijven voegen dan een optie toe, waarbij na afhandeling van de bestelling de klant met een rating en soms ook motivatie kan aangeven wat de bevindingen waren.

Googlereviews zijn belangrijk en bruikbaar, omdat:

  1.     Zij inzicht verschaffen in de specifieke behoeften en preferenties van de klant.
  2.     Zij bevorderlijk zijn voor de zoekmachineoptimalisatie (in het engels SEO: Search Engine Optimization). Hierdoor krijgt jouw bedrijf meer naamsbekendheid en kunnen potentiële klanten jouw bedrijf sneller vinden via Google.
  3.     Klanten hierdoor meer vertrouwen en geloofwaardigheid krijgen in jouw bedrijf. Als je positieve feedback krijgt, zal dit ook gunstig zijn voor de reputatie van het bedrijf.
  4.     Positieve reviews kunnen uiteindelijk ook leiden tot verbetering van het koopgedrag van de consumenten en daarmee dus ook verhoging van de omzet. 9 van de 10 klanten maken hun keuze om een product te kopen nadat zij de online reviews hebben bekeken.

Aangezien klanten niet alleen positieve, maar ook negatieve reviews kunnen plaatsen, is het van essentieel belang dat bedrijven rekening houden met de kwaliteit van hun producten en zeker ook van hun dienstverlening. Online reviews kunnen daarom dus zeker ook als een krachtige marketing tool gebruikt worden door bedrijven. Evalueer als ondernemer daarom altijd de ervaringen van jouw klanten en geef als klant ook altijd eerlijke, maar zeker ook duidelijke en bruikbare feedback. 

 

Share.

About Author

Leave A Reply